loading...
حکمت مطهر
سلمان جعفری بازدید : 145 پنجشنبه 11 اسفند 1390 نظرات (0)

Imageمجموعه کتاب های استاد شهید مطهری تقدیم به کاربران عزیز

آشنايي با علوم اسلامي 1

آشنايي با علوم اسلامي 2

آشنايي با علوم اسلامي 3

آشنايي با قرآن 3

آشنايي با قرآن 4

آشنايي با قرآن 5

آشنايي با قرآن 6

آشنايي با قرآن 7

آشنايي با قرآن 8

اصول فلسفه و روش رئاليسم 1

امامت و رهبري

امدادهاي غيبي در زندگي بشر

انسان در قرآن

انسان کامل

انسان و ايمان

انسان و سرنوشت

بيست گفتار

پيامبر امي

پيرامون انقلاب اسلامي

پيرامون جمهوري اسلامي

تعليم و تربيت در اسلام

تکامل اجتماعي انسان

توحيد

جاذبه و دافعه علي

جامعه و تاريخ

جهاد

جهان بيني توحيدي

حرکت و زمان در فلسفه اسلامي 1

حرکت و زمان در فلسفه اسلامي 2

حق و باطل

حکمتها و اندرزها

حماسه حسيني 1

حماسه حسيني 2

حماسه حسيني 3

خاتميت

ختم نبوت

خدمات متقابل اسلام و ايران

داستان راستان 1

داستان راستان 2

درسهاي الهيات شفا 1

درسهاي الهيات شفا 2

ده گفتار

زندگي جاويد يا حيات اخروي

سيري در سيره ائمه اطهار

سيري در سيره نبوي

سيري در نهج البلاغه

شرح منظومه 1

شرح منظومه 2

شش مقاله (الغدير و وحدت اسلامي)

عدل الهي

علل گرايش به ماديگري

فطرت

فلسفه اخلاق

فلسفه تاريخ 1

فلسفه تاريخ 2

قيام و انقلاب مهدي

گفتارهاي معنوي

مساله حجاب

مساله ربا

مساله شناخت

معاد

نبوت

نظام حقوق زن در اسلام

نظري به نظام اقتصادي اسلام

نقدي بر مارکسيسم

نهضت هاي اسلام صد ساله اخير

وحي و نبوت

اخلاق جنسي

استاد مطهري و روشنفکران

اسلام و مقتضيات زمان 1

اسلام و مقتضيات زمان2



منبع: http://www.yasinmedia.com/


سلمان جعفری بازدید : 96 پنجشنبه 11 اسفند 1390 نظرات (0)
کتب شهید مرتضی مطهری
ردیف

نام کتاب

متن کتاب بارگذاری(HTM) دانلود(Pdf)
1  آیینه جام      
2  احیای تفکر اسلامی    
3  اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب  
4  استاد مطهری و روشنفکران  
5  اسلام و مقتضیات زمان 1  
6  اسلام و مقتضیات زمان 2  
7   آشنایی با علوم اسلامی 1
8  آشنایی با علوم اسلامی 2
9  آشنایی با علوم اسلامی 3
10  آشنایی با قرآن 1      
11  آشنایی با قرآن 2    
12  آشنایی با قرآن 3
13  آشنایی با قرآن 4
14   آشنایی با قرآن 5
15  آشنایی با قرآن 6
16  آشنایی با قرآن 7
17  آشنایی با قرآن 8  
18  اصول فلسفه و روش رئالیسم 1  
19   اصول فلسفه و روش رئالیسم 2      
20  اصول فلسفه و روش رئالیسم 3      
21   اصول فلسفه و روش رئالیسم 4      
22  اصول فلسفه و روش رئالیسم 5      
23  امامت و رهبری  
24  امدادهای غیبی در زندگی بشر
25  انسان در قرآن
26  انسان کامل  
27  انسان و ایمان
28  انسان و سرنوشت
29  بیست گفتار
30  پاسخ های استاد به نقدهای کتاب مسأله حجاب      
31  پیامبر امی  
32  پیرامون انقلاب اسلامی  
33  پیرامون جمهوری اسلامی
34  تعلیم و تربیت در اسلام
35  تکامل اجتماعی انسان  
36  توحید
37  جاذبه و دافعه علی (ع)
38  جامعه و تاریخ
39  جهاد
40  جهان بینی توحیدی (جلد دوم)
41  حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 1  
42  حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 2  
43  حق و باطل  
44  حکمت ها و اندرزها
45  حماسه حسینی 1
46  حماسه حسینی 2  
47  حماسه حسینی 3  
48  خاتمیت
49  ختم نبوت
50  خدمات متقابل اسلام و ایران
51  داستان راستان 1
52  داستان راستان 2
53  درس های الهیات شفا 1  
54  درس های الهیات شفا 2  
55  ده گفتار
56  زندگی جاوید یا حیات اخروی
57  سیری در سیره ائمه اطهار
58  سیری در سیره نبوی
59  سیری در نهج البلاغه

سلمان جعفری بازدید : 98 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)

    

هشت‌ ویژگی‌ آثار استاد مرتضی مطهری

‌1 - آسان‌ نویسی‌ مطالب‌ دشوار

استاد با هنر آسان‌ نویسی ، دشوارترین‌ مطالب‌ حکمی‌ و فلسفی‌ را با تقریری‌ روشن ، روان ، گویا و به‌ نحوی‌ سهل‌ و شیوا پیش‌ روی‌ خواننده‌ قرار می‌دهد . ‌همه‌ تألیفات‌ استاد از این‌ خصیصه‌ برخوردارند .

2 - حل‌ مشکلات‌ و پاسخگویی‌ به‌ سؤ‌الات‌
یکی‌ دیگر از ویژگیهای‌ آثار استاد جهت‌گیری‌ آنها در حل‌ مشکلات‌ و گره‌ گشایی‌ در زمینه‌ مسائل‌ اسلامی‌ است . این‌ ویژگی‌ در تمامی‌ آثار ایشان‌ به‌ چشم‌ می‌خورد . پاسخ‌ گویی‌ به‌ معضلات‌ و مسائل‌ مربوط‌ به‌ اندیشه‌ اسلامی‌ عمده‌ترین‌ دغدغه‌ی‌ استاد در طرح‌ مباحث‌ است‌ .

3 - ‌ بررسی‌ مسائل‌ ضروری‌
استاد علاوه‌ بر عطف‌ توجه‌ به‌ مشکلات، دغدغه‌ی‌ طرح‌ مسائل‌ ضروری‌ را نیز داشت . ایشان‌ در تمام‌ آثار خود به‌ بررسی‌ مسائل‌ عصر خویش‌ پرداخته‌ و جز به‌ ضرورت‌ کتاب‌ یا مقاله‌ ننوشته‌ است . پرداختن‌ به‌ امور ضروری‌ منوط‌ به‌ ارزیابی‌ مسائل ، قبل‌ از طرح‌ آنها است . ‌استاد ، در این‌ خصوص‌ صرفاً‌ به‌ بیان‌ درد و یادآوری‌ معضل‌ بسنده‌ نمی‌کند ، بلکه‌ با تحلیل‌ از علل‌ و عوامل‌ بروز این‌ وضعیت‌ در عرصه‌ی‌ تحقیقات‌ به‌ ارائه‌ی‌ راه‌ حل‌ نیز می‌پردازد.

4 - ‌ مفید بودن‌ و سودمندی‌ آثار استاد مفید و سودمند است‌ و خواننده‌ در هر سطحی‌ که‌ باشد از آن‌ بهره‌ می‌گیرد . تألیف‌ کتابهایی‌ همچون‌ داستان‌ راستان‌ که‌ نگارش‌ آن‌ چندان‌ نیازمند دقت‌ فلسفی‌ و جامعیت‌ علمی‌ نیست‌ تنها به‌ دلیل‌ مفید بودن ، نوشته‌ شده‌ است‌ و مذاکره‌ ایشان‌ با بعضی‌ از دوستانشان‌ در این‌ زمینه‌ به‌ توجه‌ فوق‌العاده‌ استاد به‌ این‌ مطلب‌ دلالت‌ دارد .

5 - ‌ پاسخ‌ به‌ انتقادها استاد در پاسخگویی‌ به‌ معترضان‌ و معاندان‌ به‌ اسلام‌ و قرآن‌ حساس‌ و هوشمند بود و بعضی‌ از آثار ارزشمند ایشان‌ در پاسخگویی‌ به‌ انتقادهای‌ مخالفان‌ تألیف‌ شده‌ است . ضرورت‌ پاسخگویی‌ به‌ انتقادهایی‌ که‌ به‌ اسلام‌ و قرآن‌ وارد شده ، در نظر ایشان‌ چنان‌ بود که‌ حتی‌ از انتشار پاسخهای‌ کوبنده‌ خود در مجلاتی‌ مانند « زن‌ روز » آن‌ روزگار پروایی‌ نداشت . در حالی‌ که‌ بعضی‌ از دوستانشان‌ این‌ عمل‌ را دون‌ شأن‌ استاد می‌دانستند .

6 - ‌ بی‌طرفی‌ در تحقیق‌
ایشان‌ تفکر و شک‌ و تردید روا داشتن‌ در اصول‌ و مبانی‌ و عقاید را حق‌ مسلم‌ مردم‌ عصر ما می‌دانستند و نه‌ تنها گریز از پرسشگران‌ و سؤ‌الاتشان‌ نداشتند ، بلکه‌ همواره‌ با گشاده‌ رویی‌ و استقبال‌ به‌ مطالب‌ دیگران‌ توجه‌ کرده‌ و آنها را مورد بررسی‌ قرار می‌دادند . ‌روحیه‌ محققانه‌ و عدم‌ گریز از آرأ و عقاید دیگران‌ از خصایص‌ دانشمندان‌ والامقامی‌ است‌ که‌ در مراحل‌ یقین‌ سیر می‌کنند . برهان‌ استوار و علم‌ سرشار عالم ، او را از پرخاش‌ و جنجال‌ و تعصب‌ و فریاد بی‌نیاز می‌سازد .

7 - ‌ معرفی‌ بدعتها و تحریفها یکی‌ از مسئولیتهای‌ سنگین‌ دانشمند مسلمان ، هوشیاری‌ او در مبارزه‌ با بدعتها و تحریفها است‌ به‌ گونه‌ای‌ که‌ اگر به‌ این‌ وظیفه‌ خطیر عمل‌ نکند به‌ لعن‌ و نفرین‌ الهی‌ گرفتار خواهد شد . ‌آثار استاد مشحون‌ از معرفی‌ بدعتها و تحریفها است .

8 - ‌ لحن‌ مشفقانه‌
لحن‌ مشفقانه‌ و عبارات‌ متین‌ و رعایت‌ نزاکت‌ و ادب‌ و تواضع‌ در همه‌ آثار استاد چشمگیر است . استاد این‌ ویژگی‌ را از آیات‌ قرآن‌ کریم‌ و سیره‌ پیامبر اکرم‌ (ص) آموخته‌اند . ‌در دهها جلد کتاب‌ از ایشان‌ حتی‌ یک‌ مورد هم‌ نمی‌توان‌ یافت‌ که‌ لحن‌ مشفقانه‌ و پدرانه‌ نداشته‌ باشد . کلام‌ ایشان‌ با برادران‌ اهل‌ سنت‌ و اهل‌ کتاب‌ و حتی‌ مادیون‌ و ماتریالیستها نیز مشفقانه‌ است . حتی‌ با قاتلان‌ خود، اعضای‌ گروه‌ فرقان ، ملایم‌ و پدرانه‌ و با احترام‌ سخن‌ می‌گوید . گر چه‌ انحرافات‌ فکری‌ و عقیدتی‌ آنها، روان‌ استاد را می‌آزرد . ‌اما افسوس‌ که‌ این‌ لحن‌ مشفقانه‌ و پدرانه‌ و ادب‌ و تواضع‌ کم‌ نظیر و منطق‌ پولادین‌ استاد را گروههای‌ منحرف ،
فهم‌ نکردند و مغز نادره‌ دوران‌ و فریده‌ زمان‌ را هدف‌ قرار دادند ، غافل‌ از آنکه‌ آثار و تألیفات‌ این‌ دانشمند فرزانه ، مانند مشعلی‌ فروزان ، همواره‌ فراروی‌ حق‌ جویان‌ و حق‌ پویان‌ خواهد درخشید .

و لیس‌ بمیت‌ عند اهل‌ النهی‌من‌ کان‌ هذا بعض‌ آثاره‌ 

منبع اطلاعات : کانون ایرانی پژوهشگران فلسفه و حکمت .

* _ شما می توانید متن کامل این مقاله را در سایت کانون ایرانی پژوهشگران فلسفه وحکمت جستجوکرده ویا اینجا کلیک کنید .

 


شیوه های تدریس معلم نمونه

 

آنان که دستی در تعلیم و تربیت دارند و عمری را در این راه گذرانده اند ٬ نیک می دانند که تدریس و آموزش چه هنر ظریف و دشواری است . موفقیت در تدریس در گرو ده ها عامل است که داشتن معلومات و اطلاعات کافی ٬ تنها یکی از آنها به حساب می آید .

استاد مطهری در تدریس به راستی هنرمندی تمام عیار بود ٬ از آن سنخ اساتیدی که درسشان زمزمه ی محبت است و شاگرد را هر چند ناخلف ٬ جمعه نیز به حوزه ی درس وبحث می کشاند . استاد در مدت بیست و چهار سالی که در دانشگاه تدریس داشتند ٬ دانشگاه را سنگر علمی می دانستند و برای آن احترام زیادی قائل بودند . بارها به دانشجویان می گفتند : " دانشگاه به منزله ی مسجد است . سعی کنید بدون وضو وارد دانشگاه نشوید . "

روش های استاد در اداره ی کلاس و تدریس بی تردید الگویی است برای داشتن کلاسی موفق و در نتیجه آموزش و پرورشی موفق .

1 – تفکیک مفاهیم در ابتدای کلاس : استاد تدریس مرتب و منظمی داشت . در آغاز درس ٬ مقدمات را به خوبی توضیح می داد . و مشخص می کرد که مطلب مبتنی بر چه مقدماتی است . تا در ذهن شنونده در هم آمیختگی فکری ایجاد نشود .

2 – استفاده از زبان و بیان جذاب : یکی از تفاوتهایی که استاد مطهری با برخی اساتید دیگر داشت ٬ این بود که استاد ٬ با مطلب دانشجو را جذب می کرد و دیگران با بیان . البته بیان مهم است اما اگر فقط بیان باشد زود می گذرد . به عبارت دیگر اگر بیان بدون مطلب باشد ٬ سرگرمی ای بیش نیست . اما اگر جان انسان مسئله را لمس کند ٬ دیگر کهنه شدنی نیست . استاد به گونه ای عمل می کردند که فرد در هنگام خروج از جلسه ی درس استاد ٬ از درون حالت ابتهاج داشت و همواره به یادش می ماند .

3 – طرح مباحثی که مفید است : دانشجویان و شاگردان استاد کمتر دچار این سؤال می شدند که : این حرفها به چه درد می خورد ؟ و این به دلیل آن بود که درس ایشان برخاسته از درد ایشان بود .

4 – تدریس متناسب با سطح شاگردان : استاد در هر کلاس استعداد و بنیه ی مستمعین را در نظر می گرفت . برای مثال کلاس های تفسیر قرآن ایشان با سطح کلاس های خصوصی ایشان در منزل ٬ و سطح هر دوی اینها ٬ با سطح کلاس های دانشگاه متفاوت بود . معمولا در کلاس عمومی تر ایشان از مثلها ٬ حکایات و داستان های شیرین برای رفع خستگی مستمعین استفاده می کرد و در کلاس های خصوصی تر به ندرت .

5 – ساده نویسی و ساده گویی : استاد سخت معتقد بود که باید به ‹‹ زبان زمان ›› کتاب نوشت . او به زبان مردم سخن می گفت ٬ گر چه ژل ارتباط بین حوزه و دانشگاه بود اما زبان هر دو را به خوبی می شناخت . زبان شهید مطهری نه برای دانشجو بیگانه و غریب بود و نه برای طلبه ی علوم قدیمی .

6 – ایجاد فضای نقد در کلاس : هیچ گاه در برخورد با اندیشه های مخالف ٬ مطلق گرا نبود . همواره در کنار استدلال و منطق قوی برای طرف مقابل و دیگران جای اظهار نظر و نقد باقی می گذاشت .

7 – مطالعه قبل از تدریس : هیچ وقت بدون مطالعه تدریس نمی کردند . حتی یکبار استاد وارد کلاس شده و به دانشجویان می گوید : " درس ٬ فردا برگزار می شود ٬ فراموش کردم یادداشت هایی را که تهیّه کرده بودم بیاورم . "

8 – نوآوری در کلمات و تعابیر : این شیوه ی استاد باعث جلب توجه و گیرایی درس می شد . انتخاب موضوعات و نحوه ی پرداختن به موضوع در سبک استاد جدید بود .

9 – طرح سیر تاریخی مثبت : ایشان معمولا قبل از ورود در اصل درس ٬ یک مقدمه ی تاریخی بیان می کردند . بیان ریشه ٬ سابقه و سیر تحول یک مفهوم سبب می شد  که شاگرد تصور نکند این مبحث مانند قارچی از زمین بدون سابقه سبز شده است ٬ بلکه بفهمد  که در طول روزگاران این بحث چه سرنوشت و سرگذشتی داشته است . مقاله ی ‹‹ واقعیت هستی ›› در کتاب ‹‹ اصول و فلسفه و روش رئالیسم ›› نمونه ی گرانبهایی از این دست است .

10 – یادآوری مطالب قبل : از جمله خصوصیاتی که استاد به آن مقید بودند یادآوری مطالب عمده و اصلی بحثی بود که در درس قبل کاملا مطرح شده بود و این خود باعث ارتباط مطالب و بهره دهی بیشتر درس ایشان می شد .

اگر تاریخ معلمی با نام یک سلسله از شیفتگان وشیدایان توأم باشد ٬ بی شک شهید مطهری یکی از برترین های این مکتب است که با پیروی از الگوهای صحیح تدریس توانسته بود شاگردان بسیاری را پیرو و مطیع خود ساخته و از بوستان علم و دانش خود سیراب سازد .

این روش ها ٬ الگو و مرجع معتبری است برای تمام معلمین در همه ی زمان ها تا خود را در راه رسیدن به معلمی نمونه ٬ مجهز نمایند .


سلمان جعفری بازدید : 109 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)
خانه حکمت و محبت«قسمت دوّم»

پدید آورنده : غلامرضا گلی زواره ، صفحه 38

سالگرد شهادت استاد شهید، آیت اللّه مرتضی مطهری، فرصتی بود که نگاهی دوباره به شخصیت خانوادگی آن شهید بزرگوار داشته باشیم. بخشی از این تحلیل را در شماره پیش آوردیم. آنچه می خوانید بخش پایانی این نوشته است که امیدواریم بتواند درسهای ارزنده ای را پیش راه بگذارد.

* آیینه اخلاص و تلاش

همسر آن وارسته در خون خفته گفته است: مطهری معنویتی از خود باقی گذاشت و رفت و عجیب، تیزبین و دوراندیش بود و آنچه ما در آیینه نمی دیدیم او در خشت خام می دید. تقوای شگفتی داشت. در مدت بیست و شش سالی که با ایشان زندگی کردم، در تمام طول شبانه روز، نیم ساعت بی وضو نبود. همیشه تأکید می نمود: با وضو باشید. مناجاتهای شب و نمازهای شب ایشان حالت ویژه ای داشت. سروش نیمه شبان مطهری هنگام نماز شب این بود: نخوابید، شیطان خوشحال می شود.(1) رهبر انقلاب، طی خاطراتی فرموده اند: «مرحوم مطهری یک مرد اهل عبادت، تسویه، تزکیه اخلاق و روح بود ... این مرد نیمه شب تهجد با آه و ناله داشت، نماز شب می خواند و گریه می کرد، به طوری که صدای گریه و مناجات او افراد را از خواب بیدار می کرد ... هر شب قبل از خواب حتما قرآن می خوانده است ... اتاق ایشان وضعیت خاصی داشت ... یک اللّه بود که با نئون سبز با این شب نماها نوشته شده بود و فقط در شب جلوه داشت و مشخص می کرد که استاد همان نیمه شبها که مشغول ذکر خدا هستند و ذهنشان هم به یاد خداست می خواهند که از همه حواس خود نیز استفاده کنند ...»(2)

فرزندش مجتبی مطهری نوشته است: پدرم قرآن را با آهنگ خوش می خواند. هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء یک یا چند سوره از قرآن را با صوتی خوش، تلاوت می نمود.(3)

سلمان جعفری بازدید : 101 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)
مرد مواضع : قسمت اول

پدید آورنده : حسن ابراهیم زاده ، صفحه 18

در نگاه نخست، از حرکات و سکناتش آرامش می بارید و چشمان نافذش در پشت عینک، هر مخاطبی را به تفکر در کائنات فرا می خواند؛ مطهری، مردی بود که ارتباطش با خالق هستی، او را از ارتباط با خلق جدا کرد و حوادث و رخدادهای روز، تحت الشعاع تهجد و مناجات شبانه اش، قرار می گرفت؛ چنان جذبه عالم معنا، وی را در خود غرق می کرد که گاهی جلسات مهم نظام نو پای اسلامی - چون جلسه شورای انقلاب - را به مقصد خانه ترک می کرد تا شادابی در سحر و مناجات خوانی را از دست ندهد.

مطهری، مردی است که هر کس تصویر او را در قاب نگاهش جای دهد، چیزی جز این کلمات را بر زبان نمی راند؛ مطهری مرد ملکوت است؛ نه مرد جامعه و موضع گیری.

شاید برای کسی که خود را در مدار جاذبه این روحانی عارف قرار نداده و گاهی وی را به همراه دکتر حسابی و علامه جعفری ساعت ها در حال رصد ستارگان آسمان، با تلسکوپ کوچک این دانشمند ایرانی نظاره کرده، وی را مردی یافته که خداوند او را برای آسمان ها آفریده است و چنین روحی آسمانی، توان رصد کردن رخدادهای زمین و تولد و مرگ تمدن ها را ندارد و او تنها، مرد سجاده و ذکر و مرد انزوا و عزلت است؛ فردی است که در محیط خانه، جز کتاب خانه ای که سجاده ای در وسط آن پهن است و در شهر، مسیری جز خانه تا دانشگاه و در دانشکده، جز کلاس و تخته سیاه را نمی شناسد.

آری، اگر تنها از این منَظر، مطهری را نظاره کنیم، مطهری، مردی است که ترنم ذکر خداوند بر لبانش، تنها طراوت بخش محفل عارفان و سالکان کوی دوست است و بس.

سلمان جعفری بازدید : 131 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)

مکتب واقع بين و واقع گراي اسلام ، اقتصاد را زيربنا نمي داند اما نقش اساسي آن را نيز ناديده نمي گيرد .
( ده گفتار / ص 309) 
شعر فارسي و نثر فارسي در طول دوازده قرن، از مضامين قرآن و حديث به شدت متأثر بوده است اغلب مضامين عالي عرفاني و موعظه اي فارسي ، تحت تأثير قرآن و سنت راه تعالي را طي کرده است .
(مجموعه آثار ، ج 14 / ص 581) جنبش تنباکو را علماي ايران آغاز کردند و با دخالت زعيم بزرگ مرحوم حاج ميرزا حسن شيرازي به پيروزي نهايي رسيد .
(نهضتهاي اسلامي / ص55)
بشر امروزي از نظر علمي و فکري پا به جايي نهاده که آهنگ سفر افلاک کرده و سقراطها و افلاطونها بايد افتخار شاگردي اش را بپذيرند اما از نظر روح و خوي و منش ، يک « زنگي مست تيغ بران به دست » بيش نيست .
( سيري در سيره نبوي /ص 14) 
در مقابل قدرت علمي و فني بشر ، هيچ دژ تسخيرناپذيري جز روح و نفس آدمي وجود ندارد .
(سيري در سيره نبوي /ص 13) 
اسلام خود بنيانگذار يک تمدن عظيم است ودر تاريخ افتخارآميز خود دانشگاه ها به وجود آورد ودانشمندان نابغه به جهان تحويل داد و به علم و تمدن کمک فراوان کرد .
(سيري در سيره نبوي /ص20)

سلمان جعفری بازدید : 93 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)
«آیت الله مطهری خورشیدی که هرگز غروب نمی کند»

پدید آورنده : م - گ ، صفحه 12

بیندیشیم

می گویند: «پس از هر شهادتی، یک روشنایی پیدا می شود. این سخن، سخن بسیار درستی است و ارزش شهید و شهدا را ثابت می کند»

«از نظر اجتماعی، مثل شهید و شهادت که روشنی ایجاد می کند مثل یک سلسله کارهای خیر فردی است که در قلب فرد ایجاد روشنی می کند، نظیر ایثار، انصاف دادن، مبارزه با هوای نفس.»

«در حقیقت شهادت نوعی تصفیه نفس است برای اجتماع.»

«استاد مطهری »

زندگی نامه شهید:

در 13 بهمن ماه سال 1298 ه. ش در قریه فریمان در خانواده ای از اهل علم و تقوا دیده به جهان گشود; خانواده ای که انوار علم و ایمان، تقوا و پاکی، راستی و درستی در آن پرتو افکنده و نام شایسته «مطهری »، بهترین معرف این بیت پاک و مطهر بود. هر چند نام خانوادگی اش حکایت از این جنبه بارز شخصیت او، یعنی طهارت و پاکی روحش می کرد، ولی می بایست نامی که برای او انتخاب می شد، نشان دهنده جنبه دیگری از شخصیت او باشد و لذا نام «مرتضی » بر او نهادند تا حکایت از روش پسندیده و شیوه مرضی او در زندگی باشد. بدین ترتیب بود که زندگی «استاد مرتضی مطهری » آغاز شد. در سنین کودکی به مکتب خانه رفت و به فراگیری قرآن و سایر تعلیمات ابتدایی پرداخت. در سن سیزده سالگی یعنی سال 1311 شمسی به حوزه علمیه مشهد عزیمت نمود و تحصیل مقدمات علوم دینی را آغاز کرد. در این دوران یکی از فرازهای حساس زندگی استاد مطهری، که نقش بسیار تعیین کننده در حیات علمی و معنوی او و نیز در حیات ایدئولوژی اسلامی داشته است، نمایان می گردد.

استاد پس از حدود چهار سال تحصیل در حوزه علمیه مشهد، در سال 1315 شمسی عازم حوزه علمیه قم می گردد و این، فرازی دیگر از زندگی پر فراز و نشیب اوست که در تکوین شخصیت علمی و روحی وی نقش به سزایی ایفا نموده است. طی پانزده سال اقامت در حوزه علمیه قم و کسب فیض از محضر استادان بزرگ، بر اندوخته علمی و معنوی خود افزود و تحصیلات خود را در علوم و فنون مختلف اسلامی ارتقاء بخشید. از عوامل مهم تکوین شخصیت استاد، باید برخورداری او از استادان مبرز برشمرد. وی شاگرد برجسته آیة الله بروجردی و امام خمینی قدس سره در فقه و اصول محسوب می شد. استاد مطهری دوازده سال کسب فیض محضر امام خمینی رحمه الله را در تکوین شخصیت خود بسیار مؤثر دانسته است. استاد مطهری حدود سه سال نزد علامه طباطبایی به طور رسمی درس خوانده اند، ولی رابطه ایشان با مرحوم علامه تا زمان شهادت قطع نشد. آشنایی استاد با عالم ربانی مرحوم حاج میرزا علی آقا شیرازی رحمه الله در سال 1320 شمسی در اصفهان، تاثیر به سزایی در تکوین شخصیت روحی وی داشته است.

در سال 1331 شمسی استاد مطهری با مهاجرت به تهران، فصل پر فراز و نشیب دیگری از زندگی خود را آغاز می کنند. فعالیت علمی ایشان از همین سال آغاز می گردد. ابتدا به تدریس در مدرسه سپهسالار - که امروز به نام خود ایشان است - و مدرسه مروی می پردازند. تدریس استاد در مدرسه مروی تا سه سال پیش از شهادت ادامه داشت. مقدمه و پاورقی بر جلد اول «اصول فلسفه » را در سال 1332 ش به پایان رساندند و شرح جلد دوم آن را در سال بعد ارائه دادند. جلد سوم این کتاب نیز در سال های بعد، از چاپ خارج می شد. تاثیر این کتاب در خنثی کردن تبلیغات مارکسیستی حزب توده در آن زمان، که در اوج اقتدار خود بود و به طور کلی تاثیر آن در نجات مبارزان از افکار مادی تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن، بر کسی پوشیده نیست. استاد شهید از سال 1334 ش فعالیت علمی خود را در دانشکده الهیات و معارف اسلامی آغاز و کار تعلیم و تدریس را در آن جا به مدت بیست و دو سال ادامه دادند.

کتاب «داستان راستان »، که تاکنون تاثیر زیادی در آشنایی مردم مسلمان با سیره و روش اولیای دین و به طور کلی چهره واقعی اسلام داشته است. در سال 1339 ش از چاپ خارج شد و در سال 1344 ش از سوی کمیسیون ملی یونسکو در ایران برنده جایزه این سازمان گردید. در این سال ها، همکاری استاد با مجامع اسلامی و کانون های مذهبی از طریق ایراد سخنرانی و غیره برقرار بوده است. از جمله این مجامع و کانون ها، می توان از انجمن اسلامی مهندسین، انجمن اسلامی پزشکان و انجمن اسلامی دانشجویان تهران نام برد.

سلمان جعفری بازدید : 70 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)
روح همیشه جاری(شهادت استاد مطهری رحمه الله )

پدید آورنده : حمزه کریم خانی ، صفحه 90

ای روح مطهر!

ای روح مطهر! اکنون در این زمان سراسر نیاز، کویر تشنه عطشناک اندیشه های جستجوگر نسل ما، بیش از همیشه انتظار تو را می کشد و در عصر هجوم «بودن»های کاذب و وجودهای مصنوعی، «نبود» تو را غمگنانه می سراید و بر بام دلش، آوای اندوه سر می دهد.

ای روشنایی خورشید! چه می شد که دیگربار، انفجار فجری روی می داد و تابش سحری از دامان فلق اتفاق می افتاد. چه می شد که نسل شب زده ما، طلوع دانش اصیل تو را بر افق افکار خویش به تماشا می نشست و اسلام را از زبان تو می نیوشید. باغ اندیشه های نسل ما، پر از نیلوفر سؤال است، ای باغبان بیدار و تیزبین! چه می شد که دست های مهربان و صمیمی تو، علف های هرز شبهه ها را می چید و ساقه های تُرد ذهن ما را آبیاری می کرد و گلبوته های شناخت ما را می شکوفاند.

آغاز دوران تحصیل

استاد شهید مرتضی مطهری، در سیزدهم بهمن ماه 1298 هجری شمسی، در قریه فریمان از توابع استان خراسان در خانواده ای اصیل و روحانی به دنیا آمد. حرکات و رفتار استاد از همان اوان کودکی، از آینده درخشان او خبر می داد. استاد شهید، تقوا و پاکی را از همان ایام از پدر آموخت. در حقیقت، نخستین معلم استاد که در ساختن شخصیت روحی و اخلاقی او تأثیر به سزایی داشت، محیط خانواده و به ویژه پدر ایشان بود. او از همان کودکی، تقوا و پاکی را دوست می داشت، از رفتار ناپسند پرهیز می کرد و از سه سالگی شروع به نماز خواندن نمود. عشق و علاقه وافر به قرآن و معارف اسلامی، ایشان را به مکتب کشاند و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، در سیزده سالگی به حوزه علمیه مشهد راه یافت. ایشان مقدمات علوم اسلامی را در آن حوزه به اتمام رسانْد و در سال 1316 هجری شمسی، راهی حوزه علمیه قم شد.

سلمان جعفری بازدید : 92 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)

از ديدگاه شهيد مطهري در عصر غيبت نیز فقيهان واجد شرايط از سوي امام معصوم به ولايت نصب شده و نايبان آنان بشمار مي‏روند . اما يك تفاوت مهم ميان عصر حضور و عصر غيبت وجود دارد كه استاد شهيد با عنايت به نيازهاي زمان، بدان توجه كرده است. از آنجا كه ايشان به نيازها و مقتضيات زمان توجهّي ويژه داشت، تلاش مي‏كرد كه آموزه‏هاي ديني با نيازهاي زمان در تعارض قرار نگيرد. از اين رو معتقد بودند که در عصر غيبت كه حاكميت به عنوان «فقيه جامع شرايط» واگذار شده، مردم مصاديق اين عنوان را شناسايي كرده و از ميان آنان يك نفر را انتخاب مي‏كنند؛ بدين ترتيب آموزه‏هاي ديني با نياز روز جامعه در تعيين سرنوشت خود همنشين شده و نظامي با هويت و اصالت ديني و برخاسته از خواست و اراده مردم مؤمن شكل مي‏گيرد. چنانکه در تفسير فرمان امام به نخست وزير دولت موقت كه مرقوم فرموده بودند: «به موجب حق شرعي (ولايت فقيه) و به موجب رأي اعتمادي كه از طرف اكثريت قاطع ملت به من ابراز شده، رييس دولت را تعيين مي‏كنم»، مي‏نويسند: «ولايت فقيه، يك ولايت ايدئولوژيكي است و اساساً فقيه را خود مردم انتخاب مي‏كنند و اين امر عين دموكراسي است. اگر انتخاب فقيه انتصابي بود و هر فقيهي فقيه بعد از خود را تعيين مي‏كرد، جا داشت كه بگوييم اين امر خلاف دموكراسي است.»
همچنين در موضوع ولايت فقيه شهيد مطهري مسأله نظارت را مطرح مي نمايند؛ البته اين مساله باآنچه امروزه تحت عنوان « نظارت فقيه » توسط برخي از افراد يا جريانات سياسي مطرح مي شود، تفاوت اساسي دارد .امروزه معمولاً كلمه « نظارت » شهيد مطهري با حفظ مساله ولايت ، اين نكته را روشن مي كند كه ولي فقيه مانند رييس جمهور يانخست وزير رييس دولت نيست ؛ بلكه به عنوان يك ايدئولوگ از بالاجريانات را هدايت و كنترل مي كند و بر آنها نظارت دارد : «ولايت فقيه به اين معنا نيست كه فقيه خود در راس دولت قرار بگيرد و عملا حكومت كند .نقش فقيه دريك كشور اسلامي ؛ يعني ، كشوري كه در آن مردم ، اسلام را به عنوان يك ايديولوژي پذيرفته و به آن ملتزم و متعهد هستند، نقش يك ايديولوگ است ،نه نقش يك حاكم . وظيفه ايديولوگ اين است كه بر اجراي درست و صحيحايديولوژي نظارت داشته باشد .او صلاحيت مجري قانون و كسي را كه مي خواهد رييس دولت بشود و كارها را در كادر ايديولوژي اسلام به انجام برساند، مورد نظارت و بررسي قرار دهد». سپس به فرمان حضرت امام ومبني بر نخست وزيري بازرگان اشاره مي نمايد.( پيرامون انقلاب اسلامي ، ص 85 ، به نقل از سايت تبيان )
در يک جمع بندي مي توان پيرامون ديدگاه شهيد مطهري درباره ولايت فقيه به موارد ذيل اشاره نمود :
1) استاد مطهري بر خلاف سکولارها، مدافع نظريه دو ساحتي بودن دين اسلام است؛ به اين معني که معتقد است علاوه بر مسائل اخروي، مسائل دنيوي نيز مورد توجه اسلام بوده است؛
2) استاد مطهري براي حکومت اسلامي مبتني بر ولايت فقيه دو رکن قائل است: رکن الهي و رکن مردمي.
3) استاد مطهري در اثبات ولايت فقيه از ادله عقلي و نقلي بهره برده است؛
4) استاد مطهري ميان نظام سياسي مبتني بر ولايت فقيه و دموکراسي ناسازگاري نمي بيند.

جهت آگاهي و مطالعه بيشتر ر.ک :
1. کتاب انديشه سياسي آيت الله مطهري ، نجف لک زايي ، قم : بوستان کتاب .
2 . امامت و رهبري، مرتضي مطهري ، تهران : انتشارات صدرا، 1366.
3 . پيرامون جمهوري اسلامي، مرتضي مطهري ، تهران : انتشارات صدرا، 1374.
4 . پيرامون انقلاب اسلامي، مرتضي مطهري ، تهران : انتشارات صدرا.
5 . مديريّت و رهبري در اسلام، مرتضي مطهري ، مجموعه آثار، ج 3،
6 . مردمسالاري ديني از ديدگاه شهيد مطهري ، احمد حيدري‏ ، فصلنامه حکومت اسلامي ، ش 31 .
7. رهبري در فرهنگ اسلامي از ديدگاه شهيد مطهري ، سيد صمصام الدين قوامي ، فصلنامه حکومت اسلامي ، ش 31 .
8 . ماهيت حكومت اسلامي ، سيد جواد ورعي ، فصلنامه حکومت اسلامي ، ش 31




منبع: http://rohallah-6.blogfa.com/

سلمان جعفری بازدید : 80 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (1)
نگاهی به شخصیت علمی ـ فرهنگی شهید مطهری

پدید آورنده : نامشخص ، صفحه 26

تاریخ درخشان و پرافتخار حوزه های علیمه شیعه همواره شاهد ظهور و بروز عالمان بزرگ و دانشمندان تلاشگری بوده که با همتی بلند و عزمی راسخ، مراتب علم و تقوی و معنویت را یکی پس از دیگری طی نموده و به درجات بالا نائل و به چراغ فروزانی تبدیل شده و انسانهای بسیاری را به سوی نور و هدایت و رستگاری رهنمون گردیده اند.

شهید آیت اللّه مرتضی مطهری یکی از شخصیتهای برجسته و کم نظیر در تاریخ اسلام و یکی از دانشمندان اسلام شناس و محققان توانا به شمار می رود که با تلاش و مجاهدت فراوان توانست در تمامی رشته های معارف اسلامی، صاحبنظری ژرف اندیش و محققی دقیق و در پاره ای حوزه ها همچون فلسفه، فقه و اصول در قله اجتهاد قرار گیرد. وی با افکار و اندیشه های ناب و اصیل خود، آثار و نتایج بزرگی را در زمینه های گوناگون علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در میان حوزویان و دانشگاهیان بر جای گذارد. با مجهز ساختن خویش به علوم روز و نیز تحقیق درباره اسلام و تعالیم حیات بخش آن و فهم دقیق آن، در برابر انبوه تهاجمات و شبهات مختلف ایستادگی کرد و با منطق و استدلال به مبارزه با افکار الحادی، التقاطی و متحجرانه پرداخت و اسلام را بدور از هرگونه تحریف و بدعت و کژاندیشی معرفی کرد و بدینوسیله از خود نامی جاودانه و ماندگار در تاریخ باقی گذاشت.

به منظور آشنایی با شخصیت علمی و خدمات فرهنگی استاد مطهری، مراحل تحصیل، تدریس و فعالیتهای علمی و فرهنگی ایشان را در چند محور مورد توجه قرار می دهیم.

تعداد صفحات : 3

درباره ما
Profile Pic
بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمين ، باري الخلائق أجمعين ، والصلوش والسلام علي عبدالله ورسو له ، و حبيبه وصفيه ، و حافظ سره و مبلغ رسالاته ، سيدنا و نبينا و مولانا أبي القاسم محمد و اله الطيبين الطاهرين المعصومين . أعوذ بالله من الشيطان الرجيم " و اذ ابتلي ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال اني جاعلك للناس اماما قال و من ذريتي قال لا ينال عهدي الظالمين " با سلام خدمت شما کاربر عزیز و خیلی خوشحالم که در مشاهده ی وبلاگ بنده هستید. شهید مطهری : در میان عوامل فساد اخلاق و تضعیف روحیه و در میان عواملی كه در زندگی ایجاد بدبختی و ناتوانی می كنند ، چیزی به اندازه تنعم و نازپروردگی مؤثر نیست . با تشکر از بازدید شما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظرتون در مورد مطالب وبلاگ چیه؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 5
  • بازدید سال : 8
  • بازدید کلی : 10,178