loading...
حکمت مطهر
سلمان جعفری بازدید : 81 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)
آشـنـایـی بـا اندیشه های شهید مطهری

پدید آورنده : احمد عابدینی ، صفحه 256

فـکـر می کردم که نوآوریهای استاد مطهری در فلسفه, کلام و تفسیر خـلاصـه می شود و در مقوله های فقهی نکته و جستار تازه ای ندارد و وقـتـی پـیـشـنـهاد مقاله ای در مقوله های فقهی و مطرح ساختن دیـدگـاهـهـای نـو شـهـیـد مطهری از سوی مجله فقه, مطرح شد, با نـاامـیـدی مـسـالـه را دنـبال کردم; زیرا هر چه از استاد سراغ داشـتـم, در فـلـسفه, کلام, عرفان و به طور کلی زوایای مربوط به اصـول دیـن بـود و فـکـر نـمی کردم در فقه نیز نوآوریهای زیادی داشته باشد.

ولـی دسـت تقدیر, ما را به کتابهای فقهی, مقاله ها و دست نوشته هـای فـقـهـی ایـشـان نـیـز آشـنـا ساخت و معلوم شد در فقه نیز نـوآوریهای درخور درنگ دارد. پاره ای از مسأل را که این جانب, بـه شـرح, در مقاله ای آورده ام, ایشان مختصر و مفید همان مطلب را در سی سال پیش از این, بیان کرده است. در مثل, یکی از اصولی کـه در مقاله ربا, تورم و ضمان درباره آن بحث شد و سعی در ثابت کـردن و پـایه و اساس قرار دادن آن شد1, مساله قانون عدالت بود کـه وقـتـی بـا کتاب (بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی), نوشته اسـتاد آشنا شدم2, دیدم آن جستارها, آسان و روان, از قلم ایشان تـراویـده است و گوی پیشتازی و پیشاهنگی را در این عرصه به خود ویژه کرده است. ایشان می نویسد:

سلمان جعفری بازدید : 108 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)

ضرورت بازشناسی شخصیت استاد مرتضی مطهری

گرامی داشت فرزانگان

در تمام فرهنگ ها، به ویژه در فرهنگ اسلام، احترام بسیاری برای دانشمندان درست کردار، که مشعل داران راه رشد و تعالی اند، در نظر گرفته شده است، به گونه ای که در قرآن کریم، بیش از هشتاد بار از علم و عالم تمجید شده و در مجموعه روایات اهل بیت علیهم السلام به این طایفه، بیش از دیگران احترام و ارزش داده شده و حتی در روایتی از امام صادق علیه السلام مُرکَّب قلم عالمان صالح، از خون شهیدان گرامی تر دانسته شده است. بی تردید این همه ارج نهادن، به جهت خدمات و تلاش های این مشعل داران وادی علم و اندیشه، در به سعادت رساندن هم نوعانشان است. به قول فرزانه ای: «این دانشمندان بودند که معنویّت ها و ارجمندی ها را... هم چون گرامی ترین میراث نگاه داشتند،... روشنی آفریدند و روشنگر نسل ها و عصرها شدند. [آن ها] در راهی گام می نهند که با تلاش در خودسازی، دیگران را بسازند و خلق خدا را از غرق شدن در تباهی ها باز دارند».

مرزبان سترگ دین

استاد مطهری، از آن زمانی که تحصیلات علوم اسلامی را شروع کرد، می کوشید در حد توان، شرایط و ویژگی های یک مرزبان اندیشه های دینی و رسالت مدار ارزش های الهی را به دست آورد تا از این راه، به انجام وظایفی که برعهده یک عالم ربانی نهاده شده، عمل کند. براین اساس، او هم در جهت تحصیل علوم اسلامی و هم در کسب فضایل اخلاقی و آراستگی به آن ها وپاکی از رذایل، و نیز رعایت احکام فقهی و انجام عبادات، اهتمامی تمام داشت و در نتیجه آن، هم در طی مراتب علمی و هم در تهذیب و تزکیه نفس، به منزلتی دست یافت که حضرت امام رحمه الله در توصیف او فرمودند: «[او [مردی [بود] که در اسلام شناسی و فنون مختلف اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود». «آثار قلم و زبان او، بی استثنا آموزنده و روان بخش است و مواعظ و نصایح او ـ که از قلبی سرشار از ایمان و عقیده نشأت می گرفت ـ برای عارف و عامی سودمند و فرح زاست». بی تردید آشنایی با سیره و سیرت و روش کار این مرد بزرگ، برای تمام کسانی که در این مسیر گام برمی دارند، آموزنده و راه گشاست.

سلمان جعفری بازدید : 114 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)

اسلام و نیازمندیهای بشر                                فایل صوتی

تفسیر سوره والعصر                                        فایل صوتی

توحید 1                                                          فایل صوتی

توحید۲                                                           فایل صوتی

توحید ۳                                                          فایل صوتی

توحید ۴                                                          فایل صوتی

توحید ۵                                                          فایل صوتی

جبر و اختیار                                                    فایل صوتی

حماسه ی حسینی یعنی چه ؟                       فایل صوتی  

خوارج قسمت اول(۱)                                فایل صوتی

خوارج قسمت اول(۲)                                فایل صوتی

خوارج قسمت اول(۳)                                فایل صوتی

خوارج قسمت دوم(۱)                                فایل صوتی

خوارج قسمت دوم(۲)                                فایل صوتی

خوارج قسمت دوم(۳)                                فایل صوتی

رشد اسلام و معنای ان (۱)                         فایل صوتی

رشد اسلام و معنای ان(۲)                          فایل صوتی

زندگی حضرت محمد (ص)                           فایل صوتی

عدل(۱)                                                  فایل صوتی

عدل(۲)                                                  فایل صوتی

عدل(۳)                                                  فایل صوتی

عدل(۴)                                                  فایل صوتی

مهدی موعود                                            فایل صوتی

فلسفه قیام عاشورا                                    فایل صوتی

فلسفه ی تاریخ ۱                                      فایل صوتی

فلسفه ی تاریخ ۲                                      فایل صوتی

فلسفه ی تاریخ ۳                                      فایل صوتی

فلسفه ی تاریخ ۴                                      فایل صوتی

فلسفه ی تاریخ ۵                                      فایل صوتی

عید غدیر خم ۱                                         فایل صوتی






منبع: http://ostad-motahari.blogfa.com/                                      

سلمان جعفری بازدید : 197 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)

مقام معظم رهبری (دام ظله العالی ):


او انسان بصیر و نافذ البصیره ای بود . آدم معمولی نبود . بینش تیزی داشت . به سطح جامعه نگاه می کرد،اشتباهاتی که در فهم عمومی ملت ما وجود داشت و متاثر از تلقین دشمنان بود، می فهمید که چیست، و شروع می کرد با آنها مبارزه کردن.                                                                                                           سخنرانی روز معلم 15/2/72



در هفته بسیج به ذهن حقیر رسید تا از بسیجی نمونه، شهید مطهری(ره) تجدید یادی کرده و به روح مطهر و بزرگ ایشان سلام و تهیات فرستاده و از خداوند منان علو درجات ایشان را خواستار باشم.



 


بسیجی یعنی کسی که وظیفه اصلی خود را در چارچوب دین و انقلاب یافته و برای آن تا پای جان ایستاده و عامل به وظیفه خویش است. شهید مطهری نیز با قلم روان و شیوای خود عامل به وظیفه خویش بود و حقیقتا ایشان به ائمه هدی تاسی کردو به واژه بسیج معنایی جدی بخشید،در نهایت نیز به سلک و جلگه شهیدان راه حق پیوست. روحش شاد.



منبع: http://besmerabbezzahra.parsiblog.com/

سلمان جعفری بازدید : 107 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)

اوست خدایی که در میان مردم درس نخوانده پیامبری از خودشان مبعوث کرد تا آیاتش را بر آنها بخواند وآنها را تزکیه کند وکتاب وحکمت بیاموزد .

(سوره مبارکه جمعه ، آیه 2 )

تعلیم و تعلم از شئون الهی است و خداوند، این موهبت را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند و چنین شد که تعلیم و تعلم به صورت سنت حسنه آفرینش درآمد. معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک می کند و ندای فطرت را به گوش همه می رساند. همچنین سیاهی جهل را از دل ها می زداید و زلال دانایی را در روان بشر جاری می سازد.در این مسیر مقدس ، بزرگانی همچون علامه شهید استاد مرتضی مطهری گام نهاده اند که نامشان بر تارک زمان می درخشد . شهید مرتضی مطهری یكی از آن معلمان راستین است كه با نگاه  تركیبی  به همه معارف بشری نظر می كند و   تمامی تلاشهای علمی و عملی را  مقدمه ای برای عبادت می داند و با شهادت، عبادت عملی و علمی خود را كامل می سازد . به همین مناسبت روز شهادت این بزرگ مرد فرزانه را روز معلم نامیدند .

 امام خمینی(ره) علاقه زیادی به وی داشت، تا بدانجا که بعد از شهادتش فرمودند:

«مطهری پاره تن اسلام بود.» از آن پس از وی با عنوان «معلم شهید» یاد می‌گردد.



منبع: http://ghalbetapandeh.blogfa.com

تعداد صفحات : 3

درباره ما
Profile Pic
بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمين ، باري الخلائق أجمعين ، والصلوش والسلام علي عبدالله ورسو له ، و حبيبه وصفيه ، و حافظ سره و مبلغ رسالاته ، سيدنا و نبينا و مولانا أبي القاسم محمد و اله الطيبين الطاهرين المعصومين . أعوذ بالله من الشيطان الرجيم " و اذ ابتلي ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال اني جاعلك للناس اماما قال و من ذريتي قال لا ينال عهدي الظالمين " با سلام خدمت شما کاربر عزیز و خیلی خوشحالم که در مشاهده ی وبلاگ بنده هستید. شهید مطهری : در میان عوامل فساد اخلاق و تضعیف روحیه و در میان عواملی كه در زندگی ایجاد بدبختی و ناتوانی می كنند ، چیزی به اندازه تنعم و نازپروردگی مؤثر نیست . با تشکر از بازدید شما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظرتون در مورد مطالب وبلاگ چیه؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 19
  • بازدید سال : 22
  • بازدید کلی : 10,192