loading...
حکمت مطهر

سلمان جعفری بازدید : 98 چهارشنبه 10 اسفند 1390 نظرات (0)

    

هشت‌ ویژگی‌ آثار استاد مرتضی مطهری

‌1 - آسان‌ نویسی‌ مطالب‌ دشوار

استاد با هنر آسان‌ نویسی ، دشوارترین‌ مطالب‌ حکمی‌ و فلسفی‌ را با تقریری‌ روشن ، روان ، گویا و به‌ نحوی‌ سهل‌ و شیوا پیش‌ روی‌ خواننده‌ قرار می‌دهد . ‌همه‌ تألیفات‌ استاد از این‌ خصیصه‌ برخوردارند .

2 - حل‌ مشکلات‌ و پاسخگویی‌ به‌ سؤ‌الات‌
یکی‌ دیگر از ویژگیهای‌ آثار استاد جهت‌گیری‌ آنها در حل‌ مشکلات‌ و گره‌ گشایی‌ در زمینه‌ مسائل‌ اسلامی‌ است . این‌ ویژگی‌ در تمامی‌ آثار ایشان‌ به‌ چشم‌ می‌خورد . پاسخ‌ گویی‌ به‌ معضلات‌ و مسائل‌ مربوط‌ به‌ اندیشه‌ اسلامی‌ عمده‌ترین‌ دغدغه‌ی‌ استاد در طرح‌ مباحث‌ است‌ .

3 - ‌ بررسی‌ مسائل‌ ضروری‌
استاد علاوه‌ بر عطف‌ توجه‌ به‌ مشکلات، دغدغه‌ی‌ طرح‌ مسائل‌ ضروری‌ را نیز داشت . ایشان‌ در تمام‌ آثار خود به‌ بررسی‌ مسائل‌ عصر خویش‌ پرداخته‌ و جز به‌ ضرورت‌ کتاب‌ یا مقاله‌ ننوشته‌ است . پرداختن‌ به‌ امور ضروری‌ منوط‌ به‌ ارزیابی‌ مسائل ، قبل‌ از طرح‌ آنها است . ‌استاد ، در این‌ خصوص‌ صرفاً‌ به‌ بیان‌ درد و یادآوری‌ معضل‌ بسنده‌ نمی‌کند ، بلکه‌ با تحلیل‌ از علل‌ و عوامل‌ بروز این‌ وضعیت‌ در عرصه‌ی‌ تحقیقات‌ به‌ ارائه‌ی‌ راه‌ حل‌ نیز می‌پردازد.

4 - ‌ مفید بودن‌ و سودمندی‌ آثار استاد مفید و سودمند است‌ و خواننده‌ در هر سطحی‌ که‌ باشد از آن‌ بهره‌ می‌گیرد . تألیف‌ کتابهایی‌ همچون‌ داستان‌ راستان‌ که‌ نگارش‌ آن‌ چندان‌ نیازمند دقت‌ فلسفی‌ و جامعیت‌ علمی‌ نیست‌ تنها به‌ دلیل‌ مفید بودن ، نوشته‌ شده‌ است‌ و مذاکره‌ ایشان‌ با بعضی‌ از دوستانشان‌ در این‌ زمینه‌ به‌ توجه‌ فوق‌العاده‌ استاد به‌ این‌ مطلب‌ دلالت‌ دارد .

5 - ‌ پاسخ‌ به‌ انتقادها استاد در پاسخگویی‌ به‌ معترضان‌ و معاندان‌ به‌ اسلام‌ و قرآن‌ حساس‌ و هوشمند بود و بعضی‌ از آثار ارزشمند ایشان‌ در پاسخگویی‌ به‌ انتقادهای‌ مخالفان‌ تألیف‌ شده‌ است . ضرورت‌ پاسخگویی‌ به‌ انتقادهایی‌ که‌ به‌ اسلام‌ و قرآن‌ وارد شده ، در نظر ایشان‌ چنان‌ بود که‌ حتی‌ از انتشار پاسخهای‌ کوبنده‌ خود در مجلاتی‌ مانند « زن‌ روز » آن‌ روزگار پروایی‌ نداشت . در حالی‌ که‌ بعضی‌ از دوستانشان‌ این‌ عمل‌ را دون‌ شأن‌ استاد می‌دانستند .

6 - ‌ بی‌طرفی‌ در تحقیق‌
ایشان‌ تفکر و شک‌ و تردید روا داشتن‌ در اصول‌ و مبانی‌ و عقاید را حق‌ مسلم‌ مردم‌ عصر ما می‌دانستند و نه‌ تنها گریز از پرسشگران‌ و سؤ‌الاتشان‌ نداشتند ، بلکه‌ همواره‌ با گشاده‌ رویی‌ و استقبال‌ به‌ مطالب‌ دیگران‌ توجه‌ کرده‌ و آنها را مورد بررسی‌ قرار می‌دادند . ‌روحیه‌ محققانه‌ و عدم‌ گریز از آرأ و عقاید دیگران‌ از خصایص‌ دانشمندان‌ والامقامی‌ است‌ که‌ در مراحل‌ یقین‌ سیر می‌کنند . برهان‌ استوار و علم‌ سرشار عالم ، او را از پرخاش‌ و جنجال‌ و تعصب‌ و فریاد بی‌نیاز می‌سازد .

7 - ‌ معرفی‌ بدعتها و تحریفها یکی‌ از مسئولیتهای‌ سنگین‌ دانشمند مسلمان ، هوشیاری‌ او در مبارزه‌ با بدعتها و تحریفها است‌ به‌ گونه‌ای‌ که‌ اگر به‌ این‌ وظیفه‌ خطیر عمل‌ نکند به‌ لعن‌ و نفرین‌ الهی‌ گرفتار خواهد شد . ‌آثار استاد مشحون‌ از معرفی‌ بدعتها و تحریفها است .

8 - ‌ لحن‌ مشفقانه‌
لحن‌ مشفقانه‌ و عبارات‌ متین‌ و رعایت‌ نزاکت‌ و ادب‌ و تواضع‌ در همه‌ آثار استاد چشمگیر است . استاد این‌ ویژگی‌ را از آیات‌ قرآن‌ کریم‌ و سیره‌ پیامبر اکرم‌ (ص) آموخته‌اند . ‌در دهها جلد کتاب‌ از ایشان‌ حتی‌ یک‌ مورد هم‌ نمی‌توان‌ یافت‌ که‌ لحن‌ مشفقانه‌ و پدرانه‌ نداشته‌ باشد . کلام‌ ایشان‌ با برادران‌ اهل‌ سنت‌ و اهل‌ کتاب‌ و حتی‌ مادیون‌ و ماتریالیستها نیز مشفقانه‌ است . حتی‌ با قاتلان‌ خود، اعضای‌ گروه‌ فرقان ، ملایم‌ و پدرانه‌ و با احترام‌ سخن‌ می‌گوید . گر چه‌ انحرافات‌ فکری‌ و عقیدتی‌ آنها، روان‌ استاد را می‌آزرد . ‌اما افسوس‌ که‌ این‌ لحن‌ مشفقانه‌ و پدرانه‌ و ادب‌ و تواضع‌ کم‌ نظیر و منطق‌ پولادین‌ استاد را گروههای‌ منحرف ،
فهم‌ نکردند و مغز نادره‌ دوران‌ و فریده‌ زمان‌ را هدف‌ قرار دادند ، غافل‌ از آنکه‌ آثار و تألیفات‌ این‌ دانشمند فرزانه ، مانند مشعلی‌ فروزان ، همواره‌ فراروی‌ حق‌ جویان‌ و حق‌ پویان‌ خواهد درخشید .

و لیس‌ بمیت‌ عند اهل‌ النهی‌من‌ کان‌ هذا بعض‌ آثاره‌ 

منبع اطلاعات : کانون ایرانی پژوهشگران فلسفه و حکمت .

* _ شما می توانید متن کامل این مقاله را در سایت کانون ایرانی پژوهشگران فلسفه وحکمت جستجوکرده ویا اینجا کلیک کنید .

 


شیوه های تدریس معلم نمونه

 

آنان که دستی در تعلیم و تربیت دارند و عمری را در این راه گذرانده اند ٬ نیک می دانند که تدریس و آموزش چه هنر ظریف و دشواری است . موفقیت در تدریس در گرو ده ها عامل است که داشتن معلومات و اطلاعات کافی ٬ تنها یکی از آنها به حساب می آید .

استاد مطهری در تدریس به راستی هنرمندی تمام عیار بود ٬ از آن سنخ اساتیدی که درسشان زمزمه ی محبت است و شاگرد را هر چند ناخلف ٬ جمعه نیز به حوزه ی درس وبحث می کشاند . استاد در مدت بیست و چهار سالی که در دانشگاه تدریس داشتند ٬ دانشگاه را سنگر علمی می دانستند و برای آن احترام زیادی قائل بودند . بارها به دانشجویان می گفتند : " دانشگاه به منزله ی مسجد است . سعی کنید بدون وضو وارد دانشگاه نشوید . "

روش های استاد در اداره ی کلاس و تدریس بی تردید الگویی است برای داشتن کلاسی موفق و در نتیجه آموزش و پرورشی موفق .

1 – تفکیک مفاهیم در ابتدای کلاس : استاد تدریس مرتب و منظمی داشت . در آغاز درس ٬ مقدمات را به خوبی توضیح می داد . و مشخص می کرد که مطلب مبتنی بر چه مقدماتی است . تا در ذهن شنونده در هم آمیختگی فکری ایجاد نشود .

2 – استفاده از زبان و بیان جذاب : یکی از تفاوتهایی که استاد مطهری با برخی اساتید دیگر داشت ٬ این بود که استاد ٬ با مطلب دانشجو را جذب می کرد و دیگران با بیان . البته بیان مهم است اما اگر فقط بیان باشد زود می گذرد . به عبارت دیگر اگر بیان بدون مطلب باشد ٬ سرگرمی ای بیش نیست . اما اگر جان انسان مسئله را لمس کند ٬ دیگر کهنه شدنی نیست . استاد به گونه ای عمل می کردند که فرد در هنگام خروج از جلسه ی درس استاد ٬ از درون حالت ابتهاج داشت و همواره به یادش می ماند .

3 – طرح مباحثی که مفید است : دانشجویان و شاگردان استاد کمتر دچار این سؤال می شدند که : این حرفها به چه درد می خورد ؟ و این به دلیل آن بود که درس ایشان برخاسته از درد ایشان بود .

4 – تدریس متناسب با سطح شاگردان : استاد در هر کلاس استعداد و بنیه ی مستمعین را در نظر می گرفت . برای مثال کلاس های تفسیر قرآن ایشان با سطح کلاس های خصوصی ایشان در منزل ٬ و سطح هر دوی اینها ٬ با سطح کلاس های دانشگاه متفاوت بود . معمولا در کلاس عمومی تر ایشان از مثلها ٬ حکایات و داستان های شیرین برای رفع خستگی مستمعین استفاده می کرد و در کلاس های خصوصی تر به ندرت .

5 – ساده نویسی و ساده گویی : استاد سخت معتقد بود که باید به ‹‹ زبان زمان ›› کتاب نوشت . او به زبان مردم سخن می گفت ٬ گر چه ژل ارتباط بین حوزه و دانشگاه بود اما زبان هر دو را به خوبی می شناخت . زبان شهید مطهری نه برای دانشجو بیگانه و غریب بود و نه برای طلبه ی علوم قدیمی .

6 – ایجاد فضای نقد در کلاس : هیچ گاه در برخورد با اندیشه های مخالف ٬ مطلق گرا نبود . همواره در کنار استدلال و منطق قوی برای طرف مقابل و دیگران جای اظهار نظر و نقد باقی می گذاشت .

7 – مطالعه قبل از تدریس : هیچ وقت بدون مطالعه تدریس نمی کردند . حتی یکبار استاد وارد کلاس شده و به دانشجویان می گوید : " درس ٬ فردا برگزار می شود ٬ فراموش کردم یادداشت هایی را که تهیّه کرده بودم بیاورم . "

8 – نوآوری در کلمات و تعابیر : این شیوه ی استاد باعث جلب توجه و گیرایی درس می شد . انتخاب موضوعات و نحوه ی پرداختن به موضوع در سبک استاد جدید بود .

9 – طرح سیر تاریخی مثبت : ایشان معمولا قبل از ورود در اصل درس ٬ یک مقدمه ی تاریخی بیان می کردند . بیان ریشه ٬ سابقه و سیر تحول یک مفهوم سبب می شد  که شاگرد تصور نکند این مبحث مانند قارچی از زمین بدون سابقه سبز شده است ٬ بلکه بفهمد  که در طول روزگاران این بحث چه سرنوشت و سرگذشتی داشته است . مقاله ی ‹‹ واقعیت هستی ›› در کتاب ‹‹ اصول و فلسفه و روش رئالیسم ›› نمونه ی گرانبهایی از این دست است .

10 – یادآوری مطالب قبل : از جمله خصوصیاتی که استاد به آن مقید بودند یادآوری مطالب عمده و اصلی بحثی بود که در درس قبل کاملا مطرح شده بود و این خود باعث ارتباط مطالب و بهره دهی بیشتر درس ایشان می شد .

اگر تاریخ معلمی با نام یک سلسله از شیفتگان وشیدایان توأم باشد ٬ بی شک شهید مطهری یکی از برترین های این مکتب است که با پیروی از الگوهای صحیح تدریس توانسته بود شاگردان بسیاری را پیرو و مطیع خود ساخته و از بوستان علم و دانش خود سیراب سازد .

این روش ها ٬ الگو و مرجع معتبری است برای تمام معلمین در همه ی زمان ها تا خود را در راه رسیدن به معلمی نمونه ٬ مجهز نمایند .


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمين ، باري الخلائق أجمعين ، والصلوش والسلام علي عبدالله ورسو له ، و حبيبه وصفيه ، و حافظ سره و مبلغ رسالاته ، سيدنا و نبينا و مولانا أبي القاسم محمد و اله الطيبين الطاهرين المعصومين . أعوذ بالله من الشيطان الرجيم " و اذ ابتلي ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال اني جاعلك للناس اماما قال و من ذريتي قال لا ينال عهدي الظالمين " با سلام خدمت شما کاربر عزیز و خیلی خوشحالم که در مشاهده ی وبلاگ بنده هستید. شهید مطهری : در میان عوامل فساد اخلاق و تضعیف روحیه و در میان عواملی كه در زندگی ایجاد بدبختی و ناتوانی می كنند ، چیزی به اندازه تنعم و نازپروردگی مؤثر نیست . با تشکر از بازدید شما
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظرتون در مورد مطالب وبلاگ چیه؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 22
  • بازدید سال : 25
  • بازدید کلی : 10,195